Így készült …

Idén március és november között, a biri, a sajókazai és egy józsefvárosi iskolában tartottunk párbeszédköröket és közösségépítő foglalkozásokat roma és nem-roma gyerekek részére.

A párbeszédkörök és a foglalkozások célja az volt, hogy erősítse a roma és többségi fiatalok közötti együttműködést és párbeszédet a problémák közös feldolgozásán, közösségépítő műhelyfoglalkozásokon, és a hozzájuk kapcsolódó csoportos munkán és művészeti alkotáson keresztül.

A műhelyfoglalkozások során képes dokumentációk,  montázsok, tablók, életútinterjúk készültek el. Ezeken alapul a kiállításunk.


Azért, hogy….

 

Célunk egyrészt, hogy elgondolkodtassuk a látogatókat a kirekesztés, a befogadás és az esélyegyenlőség kérdéseiről, megvilágítva azokat a pontokat, amelyek a különböző etnikai közösségeket, társadalmi csoportokat összekapcsolják, hiszen azok sosem elszigeteltségben, sokkal inkább kölcsönös függőségben éltek. Kiállításunk célja másrészt, hogy megmutassuk, milyen közös tennivalóink vannak, hogy a békés együttélés és a befogadó társadalom ne csupán kevesek utópiája legyen, hanem a mindennapi gyakorlatban is megvalósuljon.

 

Ilyen lett…

Kiállításunk három iskola diákjainak aktív közreműködésével jött létre. A kiállítás a helyi pedagógusok által vezetett, művészeti és etnográfiai műhelyfoglalkozásokra épít, így a fent tárgyalt kérdéseket elsősorban a fiatalok szemszögéből és az ő kifejezési eszközeikkel mutatja be. A kiállítási anyagot a fiatalok által készített montázsok, tablók, életútinterjúk színesítik.

A kiállítás anyagát három központi elem köré szervezzük:


1. kulturális sokszínűség
2. kirekesztés
3. együttélés

1. Kulturális sokszínűség: A kulturális sokszínűség fogalmát két oldalról az egyéni és a csoportos, közösségi identitás szintjéről közelítjük meg.


2. Kirekesztés: Eörsi István Katicabogaramról c. versét interaktívan dolgozzuk fel és elolvashatjuk résztvevő fiatalok saját vallomásait a kirekesztettségről.

 


3. Együttélés: Egy óriási esélyegyenlőségi teszt kitöltésével, a látogatók maguk is elgondolkodhatnak arról, hogy ők mikor kerültek kivételezett, hátrányos helyzetbe, majd a fiatalok által készített interjúkat elolvasva, a látogatókat más szereplők élethelyzetébe belehelyezve, hívjuk  fel a figyelmüket a kirekesztés és befogadás kéréseire.

Hol?

A kiállítás ingyenesen megtekinthető 2010. december 16-a és 22-e között a Gödör Klubban (Budapest, Erzsébet tér). Előreláthatólag 2011. január 24. és február 6. között a Budapesti Művelődési Központban, majd májusban a Tűzraktérben kerül majd bemutatásra.

Kik?

Az Artemisszió Alapítvány partnerei voltak: Dankó Pista Egységes Óvoda- Bölcsőde, Általános Iskola, Szakképző Iskola, Gimnázium és Kollégium, Dr. Ámbédkar Gimnázium, Szakképző Iskola, Speciális Szakiskola és Általános Iskola, Losonci Téri Általános Iskola

Köszönjük!

A program az EGT/Norvég Finanszírozási Mechanizmus és az Anna Lindh Alapítvány támogatásával, illetve  a 2010- A Szegénység és Társadalmi Kirekesztés Elleni Küzdelem Európai Év keretében valósul meg.